Blog

Design, Website Webdesign trends i 2019

""

Hjemmeside trends i 2019

2019 bliver et spændende år for online markedsføring, e-commerce og webdesign trends. De seneste år har e-commerce været i en markant opadgående trend og de næste par år, vil efter mit bud også være i konstant udvikling – og AI bliver en stol del, af denne udvikling.

Men hvad vil der egentlig ske i 2019 og kan vi være på forkant? I dette indlæg vil jeg fortælle om de trends og jeg vil afgive mine bud på, hvad jeg tror, vil gøre en forskel i 2019.

Kort om:

Mit navn er Emil og til daglig er jeg Head of Design hos EK Design.

Jeg har mere end 13 års erfaring med webdesign og front-end udvikling. Derudover deltager jeg i en forskergruppe, hvor vi har til formål at undersøge hvordan fremtiden samt hvilke elementer som vil have indflydelse på e-commerce.

Hvad er webdesign?

Alt omkring dit hjemmeside – herunder indholdet, måden den ser ud, hvordan den virker – bestemmes af webstedets design. Webdesign er en proces med konceptualisering, planlægning og opbygning af en samling af elektroniske filer, der bestemmer layout, farver, tekststile, struktur, grafik, billeder og brug af interaktive funktioner, der leverer sider til dine besøgende. Professionelt grafisk design hjælper med til at gøre din virksomhed troværdig online.

Nøgleord inden for webdesign:

  • Funktionalitet
  • UX- User experience/brugervenlighed
  • Design
  • Visuel identitet
  • Layout

Din hjemmeside og webshop er dit vindue ud til omverdenen. Netop derfor er et funktionelt webdesign med et flot layout, ekstremt væsentlig for din virksomheds visuelle identitet og dermed din markedsføring.

EK Design - responsiv hjemmeside

Webdesign trends i 2019

Vi har gennem årene oplevet en overgang fra PC til mobil. Dette har haft en stor betydning for hjemmesider og hvordan de bliver indekseret i Google.

Mobile first” har vi i den grad hørt om fra Google. Vi ser nu at websites bliver endnu mere effektive og brugervenlige, for at kunne følge med på det konkurrencedygtige onlinemarked, uanset om det er på en pc, en tablet eller en smartphone.

Mobile first google

Mobile First betyder at søgemaskinernes primære fokus bliver på mobil, og det kræver at hjemmesider skal være mobilvenlige.

Når det kommer til hjemmesider er UX/brugervenlighed af stor betydning. Et responsivt webdesign er en vigtig trend for mobilmarkedet. Her undersøger søgemaskinerne nærmere på den tekniske fleksibilitet, samtidig med at brugerens enhed tages i betragtning.

Moderne webdesign betyder derfor, at et websted reagerer effektivt på brugerens enhed og præsenterer sig i overensstemmelse hermed. Responsivt webdesign er bevidst designet, så websites kan reagere automatisk på nye eller tidligere ukendte systemer. Webdesignere udvikler ikke længere “bare” til browsere – men faktisk med mobilen som det primære fokus.

1. Hastigheds- og performanceoptimering bliver vigtigere

Dette er mindre en tendens end et grundlæggende princip for et veludformet websted: Hastigheden bliver mere og mere vigtig. Dette skyldes delvis den mobile revolution; Webstedets operatører vil trods alt have deres sider nemme at få adgang til og pladsbesparende. Jo hurtigere webstedet indlæses, jo bedre vil brugeroplevelsen blive. Ikke desto mindre har vi hos EK Design set en tendens, når vi overtager hjemmesider – at kundens webdesigner ikke har optimeret hjemmesidens hastighed, som ikke blot påvirker brugeroplevelsen men også SEO – No good!

Internettet er blevet hurtigere og hurtigere i sin relativt korte udviklingsperiode. Men det kritiseres stadig for ikke at være hurtig nok. Navnlig mobile datanetværk er endnu ikke stærkt nok i mange regioner. Webdesignere kan imidlertid allerede imødegå mangler som disse ved at designe deres hjemmesider så enkelt som muligt.

Hertil er AMP – “accelerated mobile pages” relevant. AMP er en metode udviklet af Google, Twitter m.fl. til at kode hjemmesider, så de loader lynhurtigt, med det enestående formål at skabe et endnu bedre internet.

Hjemmeside hastighed

Moderne effekter på hjemmesiden er en ny webdesign trend

Andre trends i moderne webdesign; interaktive animationer, parallaxeffekter eller en dynamisk baggrund. Et godt eksempel er Parrot der har lavet en moderne landingsside til deres Anafi drone. Disse effekter ser imponerende ud og forbedrer indtagelsen af oplysninger, hvis de anvendes effektivt.

Men komplekst website design har ofte en negativ indvirkning på ydeevnen. Du skal derfor, når du opbygger websitet, omhyggeligt overveje, hvilket multimedie og interaktivt indhold der giver merværdi til brugeren, og som unødigt forsinker hjemmesiden. Den generelle regel er: mindre er mere.

Test hastigheden på din hjemmeside:

Der findes utallige værktøjer til, at måle hastigheden på din hjemmeside på. Dem som vi hos EK Design benytter os af, og er mest familiære med er:

Tips til at gøre hjemmesiden hurtigere:

  • Skift eller opgrader din udbyder af webhotel (langsom server)
  • Komprimer billeder, videoer og mediefiler på websitet
  • Vær omhyggelig med brugen af plugins på hjemmesiden
  • Reducer brugen af eksterne scripts
  • Optimer JS & CSS filer
  • Benyt caching på siden

Det er blot nogle af de ændringer du kan foretage, for at gøre din hjemmeside hurtigere. Har du brug for hjælp? Kontakt EK Design og hør mere om, hvordan din side kan gøres hurtigere!

2. Chatbot bliver i højere grad implementeret

Kommunikationsprogrammer er ikke noget nyt. Chatbots stammer fra forskningsområdet Kunstig Intelligens (AI) og bruges allerede i dag på nogle corporate websites eller i større online webshops. Et eksempel på en chatbot, kan du se nedenfor i højre hjørne – hvor vi har implementeret Messenger chatbot.
Chatbots er programmer bygget til automatisk at indgå i modtagne meddelelser. Chatbots kan programmeres til at svare på samme måde hver gang, chatbotten kan reagere forskelligt på meddelelser, der indeholder bestemte søgeord. Hvis der er foretaget avanceret udvikling bag chatbotten, kan den endda bruge machine learning, så den kan tilpasse sine svar til den enkelte henvendelse.

Messenger chatbot

At finde fremtiden for markedsføring er let med alle de data, vi har tilgængelig. Nogle gange er tendensen lidt mere indlysende og udbredt, end komplekse tal eller udsving i udbud og efterspørgsel.
I tilfælde af chatbots ved vi, hvilken slags fremtid vi er på vej til. Virksomheder skal afgøre, om de vil tage det næste spring og være på forkant eller vente og tage risikoen, således at konkurrenten kan opnå en bedre position.

3. Video baggrunde på websitet

På trods af de minimalistiske og hurtige indlæsninger, er videobaggrunde stadig utroligt populære. Derfor er det et bud som en tendens, vi i højere grad kommer til at opleve i 2019.

Videoer er simpelthen mere overbevisende end tekst eller billeder. Du har sikkert oplevet, at der i højere grad vises videoer på dit Facebook & Instagram feed – som et resultat af ændringer i algoritmen. Videoindlæg prioriteres over andre typer indlæg.

Når en bruger lander på dit websted og en video spiller i baggrunden, vil de i højere grad blive på sitet, da videoer er dynamiske. Eftersom brugeren forbliver på dit websted, desto mere sandsynligt er det, at de vil konvertere.

Så længe videoen er kort og har et højt kvalitets look, kan en video baggrund gøre meget for din branding.

Der foreligger en større effektivitet i velproduceret video og det kan vi tydeligt se, på vores kunders Facebook annoncer. Hvis du er kreativ og ønsker, at tage din videoproduktion til næste niveau – kan du lave en droneoptagelse.

Hjemmesiden skal skabe interaktioner

Mine bud på Webdesign tendenser i 2019 omhandler i den grad interaktivitet. Derudover skal hjemmesider gøres endnu mere brugervenlige i fremtiden og være hurtigere for brugerne at få adgang. Webindhold skal ikke være skræddersyet separat til forskellige enheder, men det skal optimeres med responsivt design, så det kan vises korrekt på alle enheder.
responsivt webdesign
Funktioner som Parallax og uendelig scrolling er populære styling værktøjer, der skal ledsage besøgende, mens de navigerer gennem hjemmesiden. Disse funktioner er også nødvendige for den interaktive storytelling, hvor kunden modtager de ønskede oplysninger, der præsenteres gennem en kort fortælling.
Håndtegnede illustrationer, premium baggrundselementer og individuelle skrifttyper giver alle hjemmesider et personligt præg. Det er vigtigere end nogensinde at henvende sig personligt til de besøgende på hjemmesiden.
Et brugervenligt websted, der præsenterer god kvalitet, er det første skridt for online succes.
Hvis du opbygger din egen hjemmeside eller gerne vil opdatere dit eksisterende websted, skal du tage inspiration fra de ovenstående bud om webdesign trends i 2019. Sådan kan du ihvertfald forberede dit websted på morgendagens krav og forventninger.

Om Forfatteren

author thumbnail image
Emil Sahin
Emil er Digital Designer/Frontend udvikler - og har mere end 12 års erfaring bag sig.