Blog

Sociale Medier Brugernes skift på sociale medier

""

Brugernes skift på sociale medie platforme

Vi har i de seneste år oplevet en markant ændring i brugen, på de sociale medier. Der bliver hele tiden oprettet nye platforme og applikationer, hvor de store virksomheder alle sammen kæmper om en ting – og det er vores opmærksomhed.

En ændring i teknologien

Teknologien begyndte at ændre sig af væsentlig karakter i det 20. århundrede. Efter at de første computere blev oprettet i 1940’erne, begyndte forskere og ingeniører at udvikle måder hvorpå der kunne skabes et netværk mellem disse computere, hvilket senere hen førte til, at internettet blev født.

I 1980’erne blev hjemmecomputere mere almindelige, og sociale medier blev mere sofistikerede.

Det første genkendelige sociale mediewebsted, Six Degrees, blev oprettet i 1997. Her var det muligt for brugere at oprette en profil og blive venner med andre brugere. I 1999 blev de første blogsider populære, hvilket skabte en social media sensation, der stadig er populær i dag.

Internet boblen

Efter internettet kom til

Efter opstarten af ‘​​blogging’, begyndte sociale medier at eksplodere i popularitet. Websider som MySpace og LinkedIn begyndte at skride frem i begyndelsen af ​​2000’erne, og websteder som Photobucket og Flickr gjorde det lettere at deltage på nettet. YouTube kom ud i 2005, hvilket skabte en helt ny måde for folk at kommunikere og dele med hinanden på tværs af store afstande.

I 2006 blev Facebook og Twitter blevet tilgængelige for brugere over hele verden. Disse websteder er blandt de mest populære sociale netværk på internettet. Andre steder som Tumblr, Spotify, Foursquare og Pinterest begyndte at poppe op for at udfylde bestemte sociale netværk nicher.

I dag er der et enormt udvalg af sociale netværkssider, og mange af dem kan knyttes sammen for at muliggøre cross-posting. Vi kan kun spekulere om, hvordan fremtiden for socialt netværk kan se ud i det næste årti eller endda 100 år fra nu. Dog ser det ud til, at det vil eksistere i en eller anden form, så længe mennesker lever.

Hvilke platforme er brugerne på nu?

Sociale medier og især Facebook og Instagram er i de seneste par år, blevet udbredt blandt den danske befolkning.

Sociale medier platforme

Kilde: Danmarks Statistik – It-anvendelse i befolkningen 2017-2018. Data bearbejdet af Slots- og Kulturstyrelsen.

På trods af, at det faldende antal af unge brugere på FB, er det dog stadig det største sociale medie blandt danskerne, hvor over halvdelen af danskerne (53 pct.) bruger mediet dagligt.

For samtlige øvrige sociale medier, der indgår i undersøgelsen, er det under en femtedel af danskerne, der bruger medierne dagligt.

De unge inddrages i en tidligere alder

De unge mennesker og faktisk også børn (under 13) benytter sig i den grad af de sociale medier. Applikationer som Snapchat og Tik Tok, er ved at blive en daglig rutine for de unge. Herpå har de mulighed for, at uploade sjove videoklips.

Tik Tok er stadig forholdsvis ny på det danske marked, hvorfor der endnu ikke foreligger nogle offentliggjorte statistikker omkring brugen herpå.

Tik tok og snapchat

Hvad skal du være opmærksom på ved de sociale medier platforme?

Vi ser i større grad, i takt med de stigende applikationer og platforme vi interagerer med, at vi hopper fra den ene platform til den anden. Som jeg nævnte i starten af dette indlæg, konkurrerer disse platforme med opmærksomhed.

Det er derfor blevet nemmere for brugerne at skifte mellem platformene, da mulighederne er mange. Føler vi ikke længere, at der er noget spændende på Facebook, så kan der trykkes på skærmen – og så er du allerede videre, på den næste platform.

Det skal du som annoncør vide

Når du laver indhold, skal du sørge for at placere de mest fængende øjeblikke i dit annonceindhold i løbet af de første få sekunder af videoen som noget, der fanger. På den måde vil din meddelelse og historie blive set af de fleste seere helt fra starten. Tænk mobil først og udnyt størrelsen på dit grafiske materiale.

Vi mennesker står som regel med en halv til en hel meters afstand når vi taler sammen. Når vi er online på telefonen, holder 98% af brugerne telefonen i lodret format (Kilde: Facebook News) – og oftest et par centimeter fra ansigtet. Dette giver en utrolig tæt og personlig oplevelse, for brugeren, hvilket du som annoncør også bør have i tankerne, når dit annonceindhold udarbejdes.

Hos EK Design har vi især lagt højere vægt på, at inddrage det personlige hos vores kunder. Hertil er det brugen af mikro- og makro influencers, som har været med til at skabe en positiv forskel hos vores kunder og deres kampagner.

Om Forfatteren

Kevin Singh
Kevin Singh
Kevin Singh er Blueprint Certificeret Facebook specialist og har mere end 4 års erfaring med annoncering på de sociale medier.