Blog

Facebook Sådan markedsfører du din restaurant på Facebook (uden at være ekspert)

Hvis du i forvejen er i restaurationsbranchen, så ved du sikkert også at succesen ikke kun er afgjort på kvaliteten på jeres madvarer og service. Det handler også om at du skal kende dine kunder godt og bygge tætte relationer med dem. Dette blogindlæg vil omhandle, restaurant markedsføring – og hvordan du kan bruge Facebook annoncering og Instagram annoncering til at få flere spisende til din restaurant.

Husk at vi også har skrevet en trin-for-trin guide til Facebook annoncer samt hvordan du finder din målgruppe på Facebook.

Facebook side til restauranter

Hvis du i forvejen har oprettet en virksomhedsside på Facebook for din restaurant er du godt i gang. Hvis ikke, bør du oprette en Facebook side.

Opret Facebook side - EK Design

Bemærk: ”Om os” sektionen på Facebook siden bliver indekseret af Google. Tag dig derfor gerne god tid og udfyld profilen på bedst mulig vis, således at den bliver informerende og indeholder dine søgeord. Husk også at linke til din hjemmeside – da dette har en positiv effekt på din restaurant markedsføring.

3 tips til at skabe interaktion på din restaurants Facebook side

1. Afhold konkurrencer

En værdifuld metode til at opnå interaktion og markedsføre din restaurant på Facebook, er ved at afholde konkurrencer. Det kan være hvad som helst, den enkelte bruger kan vinde. Vores anbefaling vil være at du udlodder noget, som er i relation til hvad restauranten tilbyder. Dette kunne eksempelvis være: ”en middag for to”, ”En Gratis menu”, ”Et gavekort til vore restaurant på 500kr” osv.

1.1 Facebook’s konkurrenceregler

Dette må du godt med konkurrencer på Facebook:

  • Du må gerne kræve, at folk skal lave opslag på din side for at deltage.
  • Du må gerne kræve, at folk skal ”Synes godt om” dit opslag for at deltage.
  • Du må gerne kræve, at folk skal kommentere dit opslag for at deltage.
  • Du må gerne kræve, at folk skal sende en besked til din side for at deltage i din konkurrence

Dette må du IKKE med konkurrencer på Facebook. :

  • Du må IKKE udlove præmier, når din Facebook-side opnår et vist antal følgere.
  • Du må IKKE kræve, at folk skal dele et opslag på deres egen væg for at deltage.
  • Du må IKKE kræve, at folk skal tagge deres venner for at deltage.
  • Du må IKKE kræve, at folk skal ”Synes godt om” din side for at deltage.
  • Du må IKKE kræve, at folk skal dele et opslag på deres venners væg for at deltage.

Udover ovenstående er det vigtigt, du altid husker at understrege, at din konkurrence på ingen måde er støttet, sponsoreret, administreret eller på anden vis forbundet med Facebook.

Derfor er det vigtigt at du altid er opmærksom på de særlige regler, for hvordan du må afholde konkurrencer på Facebook.

Konkurrencer på Facebook - EK Design

Få brugerne til at interagere ved eksempelvis, at få dem til at kommentere på opslaget, dele et billede af dem hvor de spiser deres yndlingsret eller få dem til at give dit billede en overskrift i kommentarfeltet. Idéerne er mange og det handler bare om hvordan du formidler konkurrencen til dine følgere og potentielle kunder.

2. Del billeder og historier

Kunder elsker en god historie. Hvis du er kendt for at servere en virkelig god pizza, så skriv en kort historie omkring hvordan du er blevet så god samt hvordan du bringer en pizza til livs på smagsløgene. Eller hvis du har en særlig ingrediens som der anvendes til nogle af dine retter, så kunne du få kunderne til at gætte hvorfra ingrediensen stammer.

For at kunne opnå succes på de sociale medier er det vigtigt, at dele indhold som leder op til interaktion fra brugerne – hvis brugerne deler dit indhold, vil det i særdeles grad være godt for markedsføringen af restauranten.

3. Gør det personligt

Lad dine kunder få et kig ’behind-the-scenes’ for din restaurant. Giv dem en fornemmelse af hvordan det er I arbejder, hvordan maden tilberedes eller hvordan I skaber en god stemning. En anden mulighed er, at du kan give dine kunder indblik i hvem din køkkenchef er og hvorfor det er at han/hun brænder for at lave mad. Der er ikke noget andet som en kunde elsker højere end at være i stand til at kunne forbinde sig med dit brand og restaurant, på et personligt niveau.

Opbyg lokalt kendskab til restauranten

En god måde at benytte sig af digital markedsføring af restauranter, vil være at nå ud til folk på Facebook og Instagram, som befinder sig i nærheden af din restaurant.

Hvis du vil markedsføre din restaurant lokalt og øge salget, kan du bruge annoncer for rækkevidde til at nå ud til så mange som muligt omkring dine forretningslokationer.

Målsætningen ’Rækkevidde’ maksimerer antallet af personer der ser dine annoncer, og du har mulighed for at sætte en grænse på hvor ofte de ser dem – dette er også kaldet ”frekvensstyring”.

Vælg målsætningen rækkevidde, hvis du vil opbygge kendskab til brandet, ændre opfattelsen af brandet eller vise din annonce til flest mulige personer i din målgruppe.

Du kan angive frekvens for at styre hvor mange gange en person ser din annonce, samt hvor mange dage der mindst skal gå mellem visninger af annoncen. Lad os f.eks. antage at du vil nå ud til en stor del af din målgruppe med dine annoncer for at øge salget.

Du kan også skræddersy din rækkevidde med lokationsmålretning for at nå ud til folk inden for en bestemt radius fra din forretningslokation. Dette er en god og oplagt mulighed, hvis du har en restaurant som gerne vil nå ud til lokale mennesker i nærheden af din forretning.

Hvis du vil gøre flere personer opmærksomme på dit brand eller på et nyt produkt kan du indstille frekvenskontroller, så folk får vist dine annoncer oftere.

Rækkevidde annoncer på Facebook

Hvis du annoncerer med rækkevidde for øje kan du bl.a.:

  • få kontakt til personer i nærheden af flere forskellige forretningslokationer
  • undgå at bruge penge på annoncer til personer, som ikke bor i dit målområde
  • finde interesserede kunder baseret på sprog eller forbindelser
  • finde kunder baseret på demografi, interesser eller adfærd

Videoannoncer til markedsføring af din restaurant

Vi er af den overbevisning, at der findes en videoannonce til enhver virksomhed, ethvert budget og ethvert mål.

Uanset om dette er den allerførste videoannonce – eller din næste store kampagne, er video et idéelt annonceformat.

Skab loyale kunder på Facebook til din restaurant

Opbyg relationer til kunderne på din Facebook-side ved at få forbindelse til dem via opslag, annoncer og beskeder. Her kan du vise dem hvor nemt det rent faktisk er at få fat på din restaurant.

Opbyg derefter tilliden – og øg salget – ved at promovere særlige tilbud, nye retter og  byd de loyale kunder på en merværdi de ikke kan sige nej til.

Hjælp til restaurant markedsføring på Facebook?

Ny i byen? Tomme sæder? Facebook annoncering for restauranter vil absolut hjælpe med at løse dette problem. Men det er mere end bare at have en profil. Optimer din profil for at få flere ordrer. Interager med dine følgere og generer flere. Kør målrettede Facebook-annoncer og øge din rækkevidde hos dine potentielle gæster.

Leder du efter bedre måder at markedsføre din restaurant på? Kontakt EK Design i dag.

Har du flere eller andre Facebook idéer til restauranter som dette indlæg ikke har dækket? Del dine tanker eller ideer med os og skriv til os på Messenger eller i kontaktformularen her. Vi elsker, at høre hvilke andre muligheder folk har fundet inden for digital marketing.

Om Forfatteren

Kevin Singh
Kevin Singh
Kevin Singh er Blueprint Certificeret Facebook specialist og har mere end 4 års erfaring med annoncering på de sociale medier.