Blog

Facebook, Google, Instagram, SEO, Sociale Medier 4 effektive tips til Markedsføring for restauranter

""

Markedsføring for restauranter, tips der virker!

Konkurrencen mellem restauranter er hård og du skal yde en indsats før din markedsføring vil give resultater. I dette indlæg vil jeg give mine tips og tricks til hvordan du kan markedsføre for din restaurant, samt fortælle hvordan vi gør her, hos EK Design.

Jeg vil give 4 kreative bud på markedsførings ideer og strategier for restauranter, der kan hjælpe dig med at forbedre din restaurant og få opmærksomhed fra sultne maver.

1. Google My Business til restauranter

Google My Business er et fantastisk værktøj, som kan bruges af alle virksomheder. Især til restauranter, er Google My Business et oplagt værktøj at benytte sig af.

Er din restaurant ikke på Google My Business (GMB) endnu? Hvis ikke, så går du glip af potentielle kunder!

Google My Business er et fantastisk værktøj, som kan bruges af alle virksomheder. Især til markedsføring for restauranter, er Google My Business et oplagt værktøj at benytte sig af.

Google My Business er en af de bedste sociale platforme til rådighed online for restauranter. En optimeret GMB-profil vises øverst på lokale Google-søgninger. Og da folk ofte bruger Google til at finde lokale spisesteder, er denne type eksponering mere værdifuld end nogensinde.

Hertil er det endvidere vigtigt, at du tilføjer informationer som:

  • Åbningstider
  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Billeder af restauranten

Google my business - EK Design

1.1. Tilføj tekst og video til din restaurants Google My Business

Folk der søger efter din restaurant på Google My Business, vil gerne have en idé om hvordan restauranten er. Hvorfor ikke benytte en gratis mulighed for, til markedsføringen af restauranten?

Sørg derfor, for at uploade høj kvalitet fotos og videoer af restauranten, til din GMB. Dette kan vi hos EK Design hjælpe med, hvis du har brug for en video- eller fotograf. .

Prøv at vise billeder der fremhæver en god stemning og tilføj noget social proof, ved at tage billeder af kunderne i restauranten (naturligvis med deres accept).

Billeder af en tom spisestue vil ikke gøre meget andet end vise folk, at du har en bygning. Folk vil gerne vide, hvordan din restaurant er, så brug dine billeder og videoer til at give dem en ide!

Derudover kan du også tilføje hurtige videoer af dine kokke, der tilbereder maden mv.

Bare husk at GMB har en maksimal videofilstørrelse på 100 MB. Så gør dine videoer korte og til det punkt.

2. Få en hjemmeside til din restaurant

At have en hjemmeside til din restaurant virksomhed, er noget som jeg klart kan og vil anbefale, at I får lavet i forbindelse med markedsføring til restauranter.

Hvis du vil tiltrække nye og flere kunder til din restaurant, så skal du få en professionel hjemmeside. Et websted åbner op for mange muligheder, herunder bordreservation, bestilling af mad mv.

Du kan bruge din hjemmeside til at fremvise restaurantens lokation, samt dine drinks og menupunkter.

Det er vigtigt at dit websted også er kompatibelt med mobile enheder! Hvis nogen er sultne, er chancerne for, at de tager sig tid til at trække deres computer ud, slanke. Og de er sandsynligvis allerede på farten og vil bruge en smartphone til hurtigt at finde en restaurant.

En hjemmeside til restauranten gør det meget nemt for potentielle og endda eksisterende kunder at finde dig.

EK Design - responsiv hjemmeside

3. Instagram til markedsføring for restauranter

Få kontakt til verdens største madfællesskab på Facebook og Instagram for at udbrede kendskabet, fremme overvejelsen og øge loyaliteten omkring de madoplevelser, du tilbyder. Dagens spisende kan bestille når som helst og hvor som helst via mobilen – så vær til stede, når de bliver sultne. Instagram er helt klar en mulighed, som er værd at overveje når det gælder markedsføring for restauranter.

3.1 Brug hasthags

Med #hashtags kan du direkte henvise til de kunder, der søger efter bestemte ting. Måske #pandekager eller #veganskmad. Ved brugen af hashtags kan du udvide din eksponering og du kan faktisk tilføje op til 30 hasthags pr. Instagram opslag. Sørg dog for, at dine hashtags er relevante i forhold til brugerne samt den mad du tilbyder. Tilbyder du lækre og økologiske smoothies, vil hashtagget #pizza, nok ikke skabe lige så meget værdi som #økologisksmoothie ville.

organic boho instagram ek design

En café som jeg synes gør det rigtig godt, er ‘The Organic Boho‘. På deres Instagram vil du se et inspirerende feed som byder på lyse farver, brugen af hastags samt benyttelse af ‘User generated content’ (UGC). Deres hashtags er tilpasset til det enkelte billede og den madvare, som billedet byder på.

3.2. Tag fat i influencere eller relevante bloggere

En af de største marketingstrategier i dag er, brugen af influencers.

Som restaurant ejer kan du udnytte netværket af lokale fødevarebloggere og influencere ved at forbinde dem og få dem til at dele indhold relateret til din restaurant. Du kan give dem incitamenter som gratis måltider for at få dem til at poste dit brand på deres netværk.

influencer og madblogger

3.2.1. Hvordan finder du influencere?

Det kan være omkostningstungt i form af tid og økonomi, når du skal finde influencere eller madbloggere.

En god og billig måde at finde influencere, er ved eksempelvis at søge efter et hashtag på Instagram. Lad os antage, at jeg sælger Veganske isvafler. Et relevant hashtag jeg kunne undersøge nærmere, kunne eksempelvis være: #Veganskdessert eller #veganskevafler. På denne måde, finder jeg frem til de personer på Instagram som har opslag, der er relevante for min søgning.

Dernæst kan jeg tage kontakt til den pågældende, og byde ham/hende velkommen til en gratis vegansk isvaffel.

3.3 Brug Instagram til mere end bare billeder!

Instagram er en unik platform, som kan være optimal for din restaurant. Brug dog ikke kun din tid, på at lægge et opslag om ugen.

Planlæg, strukturer og eksekvér på din restaurants Instagram aktivitet.

Ideer og tips til hvad du kan gøre:

  • Brug Instagram Stories og lav ‘Behind the scenes’ optagelser af eksempelvis, jeres kokke der er ved at tilberede maden.
  • Brug stories til at teste jeres kreativitet. Tal med gæster, få billeder fra jeres gæster, få udtalelser fra jeres gæster.
  • Opret meningsmålinger og interagér med jeres følgere på Instagram. Vis eksempelvis et billede af en pasta ret og et billede af en lasagne. Spørg dernæst jeres følgere, hvilken ret de ville vælge.
  • Opret et inspirerende feed som passer til jeres restaurant.

Boomerang på Instagram

4. Annoncering på Facebook og Instagram

Med de mange muligheder der er ved annoncering på Facebook  har vi hos EK Design, arbejdet med mange restauranter. Fælles for disse restauranter er, at vi kørte en video kampagne som kørte på tværs af Facebook og Instagram. I videoerne fremhævede vi selve lokationen på restauranten, restauranten indefra samt close up video af retterne, samt kokkene der tilberedte retterne.

Især Instagram Stories har rykket, da vi her har mulighed for, at lave en meget personlig og skræddersyet annonce til modtageren.

Instagram stories annonce

Konklusion

Restaurantchefer har ikke altid den bredeste viden indenfor markedsføring for restauranter. Derfor er det ikke alle restauranter der udnytter de muligheder, vores digitale platforme byder os på.

En platform som kan være essentiel for restauranter er Google My Business, hvoraf både restaurantejer og kunder kan interagere herpå i form af opdateringer samt anmeldelser.

Vi ser også i stigende grad, flere restauranter som benytter Instagram til at lægge opslag op med mad, drikkevarer og glade kunder. Hertil er brugen af influencers relevant, da de kan være med til at skabe eksponering, samt give et ‘stempel’ på at jeres restaurant er et godt sted at spise.

Om Forfatteren

author thumbnail image
Kevin Singh
Kevin Singh er SoMe specialist og har mere end 3 års erfaring med annoncering på de sociale medier.