Blog

Instagram, Sociale Medier Annonceformater på Instagram der faktisk virker

Instagram annonceformater

Annonceformater på Instagram

Annoncering på Instagram giver dig adgang til en masse brugbare features og værktøjer, herunder de forskellige annonceformater.

Inden du starter opbygningen af dine annoncer, så overvej hvilke annonceformater der har skabt resultater for dine målgrupper. Hvis du kan se en klar effektivitet på video-annoncer, vil det være ideelt at fortsætte med disse.

I dette indlæg vil jeg komme nærmere ind på de forskellige annonceformater på Instagram og hvornår det kan være oplagt, at bruge dem.

Billedeformat annonce

Billeder er en yderst kraftfuld måde at kommunikere på Instagram på.
Sørg for at have billeder af dine produkter, der gør dem interessante og appellerende at se på. Store, smukke billeder får mere opmærksomhed fra din målgruppe og gør det lettere at huske din virksomhed.

Instagram billedeformat annonce

20% tekst på billeder

For at Facebook og Instagram kan opretholde annoncers høje kvalitet og gøre dem tiltalende, findes der retningslinjer for, hvor meget tekst du må have på et billede.
Der må ikke være mere end 20 % tekst på dit billede.
Hvis dit billede illustrerer et produkt med tekst på eller et billede af produktet i en virkelig situation eller med en baggrund, vil det sandsynligvis være i overensstemmelse med Facebook’s tekstpolitik.
Hvis billedet zoomer ind på et logo, har tekst hen over det, eller er redigeret til at indeholde tekst på et produkt, vil det sandsynligvis ikke være i overensstemmelse med Facebook’s politik.
Brug Facebook’s værktøj til, at kontrollere om du har for meget tekst på dit billede.

For meget tekst på Instagram annonce

Hvis der er for meget tekst på dit billede, kan du risikere at blive “straffet” i form af, at din annonce får færre visninger, til højere priser – No good!

tekstregler på Facebook

Krav til billedformat annonce:

Billeder

  • Firkantet, landskab eller lodret
  • Maks. opløsning: 1936 x 1936
  • Maks. fil størrelse: 30 MB
  • Billedforhold: 1: 1 (firkant) / 1,9: 1 (landskab) / 4: 5 (lodret)
  • Fil Type: .jpg eller .png

annonce i instagram stories

Call-to-action (CTA)

[/fusion_text][fusion_checklist icon=”fa-bullhorn fas” iconcolor=”” circle=”” circlecolor=”#19b0f4″ size=”” divider=”” divider_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][fusion_li_item icon=””]

  • Reservér nu
  • Kontakt os
  • Download
  • Læs mere
  • Køb nu
  • Tilmeld
  • Se mere
  • Se menu
  • Abboner
  • Se spilletider
  • Indhent tilbud
  • Bestil tid
  • Lyt nu
  • Ansøg nu
  • Send besked

Videoannoncer på Instagram

Et yderst effektivt annonceformat, er videoformatet på Instagram.

Med videoformatet kan du fremvise dit produkt, service eller brand forskellige steder på og uden for Instagram.

Du kan levere videoannoncer til steder som Instagram feed’et, Instagram Stories eller indbakken i Messenger. Videoannoncer understøtter flere billedformater afhængigt af placeringen. Du kan også fremvise forskelligt annonceindhold, når du bruger funktionen til tilpasning af aktiver i Annonceadministrator.

  • Fang hurtigt folks opmærksomhed. Opret videoer, der varer 15 sekunder eller mindre, for at fange din målgruppes opmærksomhed og fortælle en historie om dit brand eller din virksomhed.
  • Send et simpelt budskab. Formidl et tydeligt og enkelt budskab, der får målgruppen til at handle, når de har set din annonce, såsom at købe et bestemt produkt eller besøge en website.
  • Lav remarketing på seerne. Du kan målrette annoncer mod folk som har interageret med din video og set mere end 3-10 sekunder af din video.

Instagram video annonce

Tips til videoannonce på Instagram

Som et Instagram bureau har vi gennem årene fået en masse erfaring og know-how, på hvad det er som fungerer på Instagram og når der annonceres herpå.

  • Lav korte videoer – videoer på mobil fungerer bedst, hvis de ikke er længere end 15 sekunder
  • Fang straks folks opmærksomhed ved at starte med den mest interessante del af din video.
  • Brug vertikal eller firkantet video, så dine mobilvideoannoncer fylder mere af skærmen. De fleste holder deres mobilenhed lodret. Instagram Stories er et letanvendeligt, gratis, lodret videoværktøj
  • Brug undertekster, så folk bedre kan forstå din video, hvis de vælger at have lyden slået fra

Krav til video annonce på Instagram:

Video

  • Max Dimensioner: 1936 x 1936 px
  • Min længde: Intet minimum
  • Maks længde: 60 sek
  • Maks filstørrelse: 4GB
  • Rammer: 30fps maks
  • Bitrate: Ingen grænse for bitrate fil, hvis du bruger “two pass encoding”, så længe din fil ikke overstiger 1 GB. Ellers 8 megabit per sekund til 1080p og 4 megabit per sekund til 720p.
  • Firkantet, landskabet eller lodret
  • Billedforhold: 1: 1 (firkant) / 1,9: 1 (landskab) / 4: 5 (lodret)
  • Understøttede video codecs: H.264, VP8
  • Understøttede lydkodeker: AAC, Vorbis

Call to actions (CTA)

  • Reservér nu
  • Kontakt os
  • Download
  • Læs mere
  • Køb nu
  • Tilmeld
  • Se mere
  • Se menu
  • Abboner
  • Se spilletider
  • Indhent tilbud
  • Bestil tid
  • Lyt nu
  • Ansøg nu
  • Send besked
  • Installér nu
  • Spil
  • Brug app

Karrusel annoncer på Instagram

Dette er helt klart en af vores favorit annonceformater, da dette format – sammen med video – har skabt de bedste resultater, for vores kunder.

Karruselannoncer gør det muligt for dig som annoncør, at inspirere folk med en dybere storytelling ved brug af flere fotos eller videoer (op til 10 stks.).

Personer, der ser karruselannoncer, kan swipe til venstre på annoncen, for at se næste billede.

Karrusel annoncen giver dig mulighed for, at fremhæve forskellige produkter, vise bestemte detaljer fra et produkt, en mad/drikkevare eller fortælle en historie om dit brand, der udvikler sig på tværs af hvert karruselkort.

Du har ydermere mulighed for, at lade Facebook optimere rækkefølgen af karruselbillederne på baggrund af, hvordan hvert enkelt kort performer sig.

Hvis du bruger formatet til at fortælle en sekventiel historie, skal du dog sørge for at deaktivere den automatiske optimeringsfunktion.

Hvornår skal jeg bruge karruselannoncer?

Der er flere forskellige årsager til, at du skal bruge karruselannoncer.

  • Hvis du vil fremvise flere produkter (Kunderne klikker => øget CTR)
  • Fremhæv egenskaber ved et enkelt produkt
  • Ønsker at målgruppen skal engagere sig med annoncen
  • Hvis du vil forklare en proces.

Ovenstående er blot en opsummering af hvornår vi hos EK Design, har brugt karruselformatet til Instagram annoncer.

Video

  • Firkantede fotos med 1: 1 billedforhold
  • Filtype: .jpg eller .png
  • Min Dimensioner: 600 x 600 px
  • Maks Dimensioner: 1080 x 1080 px
  • Min filstørrelse: Ingen
  • Maks filstørrelse: 4GB
  • Min: 2 billeder eller videoer, 2 links, 2 billedtekster
  • Max: 10 billeder eller videoer, 10 links, 10 billedtekster

Call to actions (CTA)

[/fusion_text][fusion_checklist icon=”fa-bullhorn fas” iconcolor=”” circle=”” circlecolor=”#19b0f4″ size=”” divider=”” divider_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][fusion_li_item icon=””]

  • Reservér nu
  • Kontakt os
  • Download
  • Læs mere
  • Køb nu
  • Tilmeld
  • Se mere
  • Se menu
  • Abboner
  • Se spilletider
  • Indhent tilbud
  • Bestil tid
  • Lyt nu
  • Ansøg nu
  • Send besked
  • Installér nu
  • Spil
  • Brug app

Bemærk: Call to actions afhænger af kampagnetypen.

Stories annoncer på Instagram

Instagram Stories-annoncer har et lodret format, der giver mulighed for en nærmere oplevelse på både billede og videoannoncer.

Annoncører kan uploade billeder og videoer med filtre, tekstoverlejringer og tegningsværktøjer.

Til målgrupper vises annoncer kun mellem historier, når en Instagram bruger navigerer rundt i Stories på Instagram. (Note: jeg har testet stories annoncer på samtlige Instagram konti og kom frem til at ca. hver 4 post i Instagram stories, er en annonce)

Krav til Instagram stories

  • Billedforhold: 9:16 Vertikal annonce med fuld skærm
  • Opløsning
    Minimum: 600 x 1067 px
    Anbefalet: 1080 x 1920 px
  • Videolængde:
    Intet minimum
    Maksimum: 15 sekunder
  • Fotoindhold:
    Afspiller i 5 sekunder som standard
  • Filtype:
    Video: .mp4 eller .mov
    Foto: .jpg eller .png
  • Maks filstørrelse:
    Video: 4GB
    Foto: 30 MB
  • Understøttede codecs:
    Video: H.264, VP8
    Lyd: AAC, Vorbisx
  • Tilgængelige mål: Rækkevidde, Videovisninger, Trafik, Konverteringer og App-installationer

Instagram stories annonce

Instagram annoncering der skaber resultater

Har du annonceret på Instagram og ikke oplevet den store effekt? Prøv dig frem med nogle af de trin, der er gennemgået i dette indlæg.

Hos EK Design står vi til rådighed, hvis din virksomhed skal have hjælp til annoncering på Instagram.

Om Forfatteren

Kevin Singh
Kevin Singh
Kevin Singh er Blueprint Certificeret Facebook specialist og har mere end 4 års erfaring med annoncering på de sociale medier.