Blog

Sociale Medier, Instagram Tjekliste: Sådan fungerer Instagram Algoritmen [2019]

Instagram algoritme 2019

Instagram algoritmen har de seneste måneder haft et større fokus på sig, som følge af de mange og konstante ændringer der har været herpå. Eksempelvis da Instagram valgte at fjerne synligheden af likes i 7 lande. Dette indlæg vil fortælle nærmere omkring Instagram algoritmen i 2019. Endvidere vil du blive klogere på hvilke faktorer du skal være opmærksom på, når du arbejder med Instagram.

Vejen til succes på Instagram: Hvordan fungerer Instagram algoritmen rent faktisk i 2019?

Det er et spørgsmål som har vækket stor forvirring (og for andre, frustration). I takt med Instagrams konstante ændringer i feed’et, synes at have gjort det sværere at ramme de rigtige målgrupper, opnå flere følgere og øge interaktionsraten på dine opslag.

Den gode nyhed er at, så snart du har forstået hvordan Instagram algoritmen rent faktisk fungerer – står du i en gunstig position, til at kunne udarbejde den perfekte Instagram strategi.

Instagram algoritme 2019

Inden jeg går nærmere i dybden med hvordan algoritmen på Instagram fungerer, er det vigtigt at vi forstår hvad en algoritme er.

Algoritme: En endelig mængde af instruktioner der skal udføres ved en beregning eller for at løse et problem.

Hvordan virker Instagram algoritmen?

Det er ikke nogen hemmelighed, at Instagram opslag ikke længere får den eksponering, de plejede at gøre. Der har været rygter spredt rundt på Instagram, om at dine opslag kun ville blive vist til omkring 7% – 10% af din følgerbase. Det må siges at have været et smart trick, til at ‘tricke’ Instagram algoritmen, eftersom at de fleste brugere som så disse rygter – interagerede med opslagene. Disse rygter har Instagram afvist i en række tweets på Twitter. 

Instagram algoritmen

Det kan være ekstremt frustrerende for virksomheder på Instagram, der håber på at nå ud til nye kunder. Endnu værre er det for Instagram influencere, hvis forretningsmodel afhænger af, at deres følgerbase ser deres indhold.

Faktorer der spiller ind på Instagram algoritmen

Den omtalte Instagram-algoritme dikterer rækkefølgen af ​​de opslag, som brugerne ser, når de ruller gennem deres feed.

Baseret på specifikke signaler prioriterer Instagram hvilke opslag som skal rangeres højest, og skubber de mest relevante hen mod toppen og giver dem mest synlighed. Andet indhold ender med at blive placeret længere nede i ens feed.

Instagram har opgivet oplysninger, der deler nogle af de forskellige faktorer, som algoritmen tager højde for, når indholdet prioriteres i en brugers feed.

Selvom det er vigtigt at bemærke, at den nye algoritme kan ændres, kan disse tre vigtigste rangeringsfaktorer hjælpe dig videre i processen.

Instagram algoritmen ser på disse faktorer

Forhold til brugeren

Hvis en bestemt bruger har interageret med meget af dit tidligere indhold, er det mere sandsynligt, at de vil se dine fremtidige opslag/indhold. Derfor er det vigtigt at du kontinuerligt arbejder på at skabe interaktion på dine opslag.

Interesse fra brugeren på Instagram

Interesse som brugeren har formidlet, er et signal er baseret på om brugeren interagerer med andre, lignende osplag og konti, når de udforsker på Instagram. Hvis andre brugere interagerer med lignende indhold, vil algoritmen være mere tilbøjelig til at fremhæve dine opslag.

Tidspunkt for opslaget på Instagram

Aktualitet er stadig relevant en relevant faktor for at kunne opnå succes på Instagram. Nyere opslag bliver foretrukket og skubbet til toppen af ​​feedet, mens ældre indlæg dukker op lidt længere nede.

Der findes også andre, mere generelle overvejelser, som du skal være opmærksom på:

  • Hvis brugerne følger en masse konti, har du mere konkurrence om toppladsen i deres feed.
  • Hvis brugerne enten ikke bruger lang tid på Instagram eller ikke åbner appen ofte, mindsker du chancen for at få vist dit indhold, hvis du ikke er i en af ​​de allerbedste slots
  • Virksomhedskonti på Instagram er ikke umiddelbart til ulempe med hensyn til organisk rækkevidde sammenlignet med personlige konti.

Nu kan du undre dig over, hvordan alle disse facetter af Instagram’s algoritme vil påvirke din egen Instagram-marketingstrategi. Så lad os se på nogle af de forskellige måder, du kan tilpasse din tilgang til at nå ud til flere af dine kunder.

Instagram vækst

Arbejd med Instagram algoritmen

Hvis du vil opnå succes på Instagram, er det vigtigt at arbejde med Instagram algoritmen – og ikke imod den. 

Tip #1. Fokuser på forhold og ikke altid rækkevidde 

Fokuser på forholdet til din følgerbase og ikke kun rækkevidde

Målgruppeloyalitet og kontinuerligt engagement fra dine følgere er endnu vigtigere end nogensinde. Dette kan tjene dig til en af de øverste placeringer i deres feeds.

Nogle måder at oprette disse forhold til dit indhold inkluderer:

  • Lav opslag der opfordrer brugerne til at dele deres tanker. Giv dem muligheden for at starte en samtale med dem.
  • Brugergenereret indhold om dit brand, som dine følgere har sendt. Dette er bl.a. UGC og at brugerene kan tagge dig i deres indlæg.
  • Opslag der leder til interaktion, ligesom tag-en-ven opslag eller Instagram-konkurrencer, der opfordrer brugerne til at kommentere.

Tip #2. Konsistente opslag på Instagram

Jeg modtager tit dette spørgsmål fra virksomhedsejere, der begår sig på Instagram: Hvor ofte skal jeg lægge billeder op på vores Instagram?

Når du konstant sender godt indhold op på Instagram kontoen, forbedrer du ikke kun dit engagement. Du sender faktisk også et signal til algoritmen, der signalerer at du leverer kvalitet og værdi på platformen. Des oftere og mere konsekvent du poster, desto mere sandsynligt vil dit publikum se og engagere sig i dit indhold.

Når det kommer til hvor ofte du skal lave opslag, afhænger din ideelle opslagsfrekvens af dig eller din virksomheds mål. Selvfølgelig også den mængde tid, du kan bruge på din Instagram-marketingindsats.

Social media ekspert Neil Patel udtaler sig bl.a. således: ”If you make a habit of posting several times a day and then transition to only a few times a week, you will start to lose followers and generate less engagement per post”

Forklaring (med andre ord): Det betyder, at den bedste opslagsfrekvens for Instagram er den, som du konsekvent kan opretholde resten af ​​dit naturlige liv.

Så det er vigtigt at forpligte sig til en plan, som du ikke kun kan vedligeholde, men også passer ind i din arbejdsgang, så du aldrig går på kompromis med kvalitet.

Store mærker som @GoToSkincare kan lave opslag to gange eller endda 3 gange om dagen takket være et dedikeret medieteam, grafiske designere og masser af brugergenereret indhold af kvalitet at vælge imellem.

Men lad dig ikke afskrække. Selvom du kun beslutter at lave opslag en gang hver tredje dag, vil et ‘glat’ mønster med konsekvent godt indhold blive belønnet på Instagram. 

Tip #3. Hvornår skal du lave Instagram opslag

For at maksimere potentialet ved hvert Instagram opslag, skal du være opmærksom på tidspunktet for dine opslag.

At finde dine tidspunkter som er mest optimale, kan være svært i starten. Du skal dog løbende teste og se på dataen i din Instagram Analytics-rapport. Den er tilgængelig for alle forretningsprofiler i mobilappen.

Hvis du klikker på fanen ‘Målgruppe’ i din indsigt og ruller helt ned, ser du et lille afsnit, der viser dig, hvornår dine følgere er online. Du kan se disse oplysninger efter ugedage eller ved timen på bestemte dage.
Instagram insights analyse

Konklusion på hvordan Instagram algoritmen fungerer

Instagram har bekræftet, at algoritmen stadig er baseret på faktorer, der inkluderer relevans, aktualitet, hyppighed ved udstationering og antallet af mennesker, der følger dig.

 Dette er den samme algoritme, der har været på plads i et stykke tid nu, og hvad angår sociale platforme, har de været gennemsigtige om, hvad der påvirker din placering inden for den. Indlæg med meget engagement vil hjælpe dig med algoritmen, som de altid har gjort, så fortsæt med at oprette indholdsorienteret indhold af høj kvalitet i feedet, og du har det godt.

 

Om Forfatteren

Kevin Singh
Kevin Singh
Kevin Singh er Blueprint Certificeret Facebook specialist og har mere end 4 års erfaring med annoncering på de sociale medier.