Blog

Instagram, Sociale Medier Få mere Succes med Influencer Marketing (2019)

Ultimative influencer guide

Går I med tankerne om, at skulle benytte jer af influencer marketing til jeres brand?

Så er 2019 et godt år at starte med. Vi har nemlig oplevet en stigende tendens i virksomheders efterspørgsel på de famøse bloggere, som også bliver kaldt influencers.

Der er flere fordele ved at bruge Instagram influencer marketing i jeres overordnede strategi. Blandt andet øges kendskabet til brandet, hvor der desuden skabes vækst i følgerbasen og vigtigst af alt – genereres salg.

Dette er vores ultimative guide til Instagram influencer marketing. Her dækker vi alt fra, hvordan I finder de rigtige influencers til jeres virksomhed, hvordan I spotter ‘falske’ influencere og det væsentligste; om brugen af influencers på Instagram overhovedet skaber værdi for jeres forretning.

Ultimative influencer guide

 

Influencer Marketing: Hvad er det, og hvorfor din virksomhed har brug for det

Hvis du har brugt endnu et par minutter på Instagram, er der en god chance for at du har stødt på et opslag, slået op af en influencer. Det er et erhverv og generelt en branche, som i stigende grad vokser set fra et økonomisk perspektiv.

Når det kommer til influencer marketing, er Instagram en optimal platform for brands at samarbejde med influencers med. Her har de mulighed for, at interagere med nye og eksisterende kunder. Interaktionsraten (på engelsk engagement rate)  er høj på Instagram, hvilket tyder på at Instagram-brugere er tilbøjelige til at kommentere, like og dele det indhold, de ser.

Hvilken type influencer skal vi vælge? Mange følgere eller få følgere?

Skal du finde en influencer med mange følgere og nå ud til mange? Eller burde du finde en influencer med færre følgere, men som har en tættere tilknytning til sine følgere?

Dette kan for nogle være svært at opveje, da det er forskelligt hvad de enkelte virksomheders mål er. Vi har bedst erfaring med, at finde influencers som har færre følgere men en højere interaktionsrate. Her bruger vi værktøjer som bl.a. Hypeauditor til at få et nærmere indblik i interaktionsraten, hvor autentisk følgerbasen er – og om influenceren har benyttet sig, af smarte metoder til at opnå sin følgerbase (mere om dette i nedenfor).

Der er flere grunde til at vi vælger influencere med færre følgere og højere interaktionsrate. Vi har erfaret at deres ‘gennemslagskraft’ er større i form, af at deres følgerbase tager bedre imod budskabet på det enkelte opslag. Kontra influencere med et stort antal følgere.

En af de mange erfaringer vi har fået, er bl.a. fra det ovenstående opslag af Mia Sommer. I samarbejde med Bambui fortalte hun om sin personlige holdning til de populære bambus sugerør. Her var interaktionen høj og vi oplevede, at en større andel af hendes følgere interagerede med Bambui efterfølgende. Endvidere er Mia Sommer en god influencer for Bambui, da hendes persona passer godt, ift. det kundesegment som Bambui ønsker at ramme.

Hvad er det egentligt som gør influencer marketing så effektiv?

Det har ihvertfald noget at gøre med tillid!

Instagram influencer marketing reducerer barrieren, som der er ved traditionel reklame. Dette er netop fordi kunderne introduceres til dit brand fra en betroet kilde (influencer) på en autentisk og afslappet platform. På Instagram har influencers mulighed for, at vise sig fra både sin personlige og kommercielle side, da de det ene øjeblik viser dagligdags momenter, til at de i det andet øjeblik deler opslag om en utrolig ‘slanke-te’.

Når en influencer anbefaler et produkt eller en tjeneste på sine sociale medier kanaler, kan det fremstå som en pålidelig anbefaling fra eksempelvis, en ven. Dette er åbenlyst meget fordelagtigt for brands – da det giver dem direkte adgang til sine kundesegmenter, for kun en brøkdel af, hvad de betaler for en traditionel annonce.

Influencers som Elina samarbejder med brands, som tilbyder produkter/services som hendes følgerbase kan relatere eller benytte sig af.

Influencer samarbejde med små virksomheder

Influencer marketing er måske vokset i popularitet takket være Instagram, men du behøver ikke tusinder af kroner for at komme i gang!

Takket være en voksende tendens ser flere og flere virksomheder værdien ved at samarbejde med Instagram-influencere, der har en mindre, men meget mere engageret følgerbase. Ifølge HubSpot har næsten en tredjedel af alle Instagram mikroinfluencere færre end 100.000 følgere. Makro-influencere med over 5 millioner tilhængere udgør mindre end 1% af alle influencers.

Så hvad er mikroinfluencere og nano-influencere helt præcist, og hvorfor er de til gavn for brands?

Generelt er en mikroinfluencer en der har betydelige, men ikke en massiv følgerbase på de sociale medier. Dette spænder generelt fra overalt mellem 10.000 og 100.000 følgere. På den anden side har nano-influencere normalt mindre end 1.000 følgere.

Mens Instagram influencere har opnået en form for “berømthedsstatus”, så er mikro- og nano-influencere blevet mere som hverdagens forbrugere. Derfor har de så en tendens til at være mere pålidelige.

Et godt tip: Prøv at finde nogle mikro og nano influencere som I kan samarbejde med. En ulempe ved at arbejde med makro-influencers og berømtheder er, at de kræver flere økonomiske ressourcer. Derudover kan det blive for kommercielt for deres følgerbase, at influenceren konstant poster opslag med “Rabat”, “Giveaway” og “i samarbejde med”

Undersøg influencer på Instagram

At finde de rigtige influencere til din marketingkampagne kan være lidt af en udfordring, så det er vigtigt at undersøge og sætte klare mål for din kampagne.

For eksempel, hvis dit mål er at øge et generere meget interaktion, kan det være fornuftigt at samarbejde med mikro-influencere der har færre følgere, men højere engagementensrater.

Her er 3 ting, du skal huske på, når du beslutter dig for at samarbejde med en Instagram-influencer eller ej:

#1 Engageret følgerbase på Instagram

Instagram influencere med hundrede tusinder af følgere fremhæver ofte et liv, der ikke er retvisende i forhold til det “normale”. Deres feeds kan netop ligne livsstils kataloger.

Når en mikroinfluencer har et produkt på deres kanaler, kan det komme ud som en pålidelig anbefaling fra en ven, snarere end en berømmelse. Dette kan være afgørende for et lille mærke, der prøver at etablere sig på markedet eller nå ud til nye målgrupper. En engareret følgerbase er en væsentligt KPI, som I bør se nærmere på ved bedømmelse af den enkelte influencer.

Når en influencer har en høj interaktionsrate, betyder det, at deres følgere interagerer med deres indhold. Generelt er en interaktionsrate på 1,6-3% idéel af stræbe efter. En rate på 4-6% er fremragende og tyder på at influenceren har et godt og tæt forhold til sin følgerbase.

Beregn Instagram interaktionsrate her.

Interaktionsrate = (Likes + kommentarer) / følgere x 100.

Spot en falsk influencer - EK Design

# 2. Kontroller kvaliteten af deres tilhængere

Find influencere som kan relatere og er i synergi med dit brand. Influencerens følgerbase skal gerne kunne skabe en positiv forskel for din forretning. For eksempel, hvis du er ejer af et fitnessmærke vil det fornuftigt at samarbejde med influencere, der deler et lignende publikum som dine ideelle kunder. Dette kunne eksempelvis være yogainstruktører eller fitness entusiaster.

For at evaluere, om en Instagram-influencers følgerbase matcher det kundesegment du ønsker at ramme, skal du se på faktorer som geografisk distribution (hvor befinder følgerne sig), aldersfordeling (hvor gamle er de), køn, sprog, m.fl.

# 3. Kontroller indholdet influenceren poster

Det er væsentligt at se nærmere på det indhold som influenceren poster. Alt afhængig af hvilken type produkt/service som du tilbyder, bør du se nærmere på influencerens opslag, på tværs af de sociale medie kanaler. Dette har til formål at opnå en bedre forståelse, af deres niche.

https://www.instagram.com/p/B0iRzjGlmEh/?utm_source=ig_web_options_share_sheet

Hvis ikke du foretager en analyse/vurdering af influencerens indhold, risikerer du faktisk at samarbejde med en influencer, der ikke har nogen indflydelse i den niche eller på det marked, som forsøger at trænge ind på.

Hvis du samarbejder med en influencer, der ikke afspejler det samme nichemarked som dig eller dit produkt, risikerer du at bruge penge, tid og ressourcer på at markedsføre et produkt, som deres tilhængere er med større sandsynlighed, ikke er interesseret i.

Mål resultaterne på influencere

Efterhånden som flere virksomheder indser Instagram’s kapacitet som værende en optimal en salgs- og kundeopdagelseskanal, forventer vi hos EK Design, at fokuset for influencer marketingkampagner også ændres.

Dette vil sandsynligvis afspejles i, hvordan virksomheder sporer succes med deres Instagram-influencer-marketing. Selvom engagement (likes, comments og share) tidligere har været en høj prioritet, ser vi at der fremadrettet, vil flere virksomheder afvige fra de bløde konverteringsværdier – og rette fokus hen mod KPI’er som salg, trafik og konverteringer.

Som sådan er det en god ide at sætte konverteringssporingssystemer op, såsom tilknyttede links, for pålideligt at kunne spore konverteringer fra din kampagne.

maal influencer resultater

Ved implementeringen af flere målbare værktøjer, kan du få nærmere indsigt i hvilke influencere/kampagner/opslag som resulterer i flest resultater. Endvidere kan dataen bruges som grundlag, til at træffe bedre beslutninger ift. valg af influencere, samt udlede information om ændringer ift. konstruktionen af fremtidige kampagner.

kampagne builder influencer

Prøv værktøjet her 

Når det så er sagt (skrevet), kan influencer-marketing bruges til at nå alle slags mål. Her er nogle af de mere almindelige performance-målinger, som virksomheder bruger til at måle virkningen af deres Instagram influencer-marketing:

  • Engagement rate – likes, kommentarer, delinger osv.
  • Brand omtale – hvordan folk taler om dit brand
  • Websitetstrafik – kunder, der besøger dit websted
  • Salg – konverteringer og indtægter genereret

Hjælp til Influencer marketing

Har jeres virksomhed brug for hjælp til influencer marketing? Vores specialister hos EK Design hjælper dagligt virksomheder med, at annoncere på Instagram samt udvælge influencere, gennem brug af vores systemer.

Der er masser af måder hvorpå der kan udnyttes markedsføring af Instagram-influencer til at skabe vækst i din virksomhed. Lad os vise dig hvordan!

Om Forfatteren

Kevin Singh
Kevin Singh
Kevin Singh er Blueprint Certificeret Facebook specialist og har mere end 4 års erfaring med annoncering på de sociale medier.