Blog

Facebook, Sociale Medier Sådan laver du Facebook annoncer

computer og skrivebord

Trin-for-trin – lav Facebook annoncer

Kampagner på Facebook:

I dette indlæg vil der blive gennemgået hvordan du opretter annoncer på Facebook & Instagram – trin-for-trin.

Vi har hos EK Design et tæt samarbejde med vores kontaktperson fra Facebooks hovedkvarter i Dublin og som jeg ikke vil lægge skjul på – har vi modtaget tips, som jeg vil dele undervejs.

Første trin ved oprettelsen af annoncerne på Facebook, er at målet for kampagnen skal angives. Som du kan se på billedet  så findes der forskellige kampagnetyper, som understøtter virksomheders mål med annoncering.

Du skal angive det overordnede forretningsmål, du vil have, at annoncerne i denne kampagne skal optimeres mod.

Dette hjælper Facebook med at bestemme de bedste annonceplaceringer, formater og call to actions – og du får vigtigst af alt, leveret dine annoncer til de rigtige personer, som er mest tilbøjelige til at handle mod dine ønsker.

Der findes 11 kampagneformål du kan vælge i mellem.

Find målgruppen til Facebook annoncer

Ved annoncesættet, som er niveauet efter angivelse af kampagneformålet, angiver du målgruppen – det er altså de personer som annoncerne skal målrettes mod. Her har du ydermere mulighed for, at tilføje dine leveringspræferencer ved at definere publikum, vælge placeringer, oprette en tidsplan og et budget.

tid for annoncer på facebook

Her kan du se et eksempel på, at annoncerne skal vises i en begrænset tidsperiode.

De forskellige målgrupper:

Core Audience:

Nye målgrupper, du opretter manuelt i et annoncesæt, kaldes Core Audiences. Deres målretningsindstillinger omfatter bl.a. placering, køn, alder, sprog, interesser og adfærd. Du kan gøre brug af core audiences hvis du vil målrette dine annoncer, med brug af Facebooks data om målgruppen.

Custom audience/brugerdefinerede målgrupper:

Brugerdefinerede målgrupper giver dig mulighed for sikkert at indtaste dine kundedata – eller udnytte Facebook-engagementsdata – for at nå ud til personer, som du allerede har et forhold til, f.eks. Personer, der har besøgt dit websted, givet deres kontaktoplysninger eller som har synes godt om din Facebook-side.

Lookalike audience/kopimålgrupper:

Lookalike Audiences finder personer med lignende karakteristika til de personer, du har i din e-mailliste, folk som har interageret med dine annoncer eller sider.

målgrupper på facebook

Dit valg af målgruppe er yderst væsentlig og du skal have kendskab til de forskellige typer af målgrupper.

Lokationsmålretning på Facebook

Du har mulighed for, at målrette dine annoncer på Facebook til folk som befinder sig inden for en given radius.

Under annoncesættet angiver du hvor stor radiussen skal være.

Eksempel: Jesper har en Bøf & Burger restaurant som er placeret på Vesterbrogade i København. Vi ved at der findes mange restauranter i indre København, hvorfor konkurrencen kan være større end andre placeringer. Ydermere har vi en antagelse om, at folk fra Jylland ikke tager hele vejen til København (med mindre det er ekstraordinært)  for at smage på Jespers burgere. Derfor målretter vi ikke mod hele Danmark, men vi vælger derimod at have en radius på 2 km. inden for Vesterbrogade.

 

lokationsmålretning på Facebook

Eksempel på lokationsmålretning.

Skal annoncen kun vises på telefon?

Du har mulighed for at inkludere/ekskludere hvilken enhed du vil have annoncerne skal blive vist på. Hvis du eksempelvis har en mobil applikation, kan du ekskludere at dine annoncer bliver vist på PC – og dermed øge relevancen samt sænke annoncekronerne – win/win.

Under annoncesættet kan du vælge hvilke enheder annoncen skal vises på – helt ned til den enkelte model på enheden.

Hvad skal mit budget til Facebook annoncer være på?

Det er et spørgsmål vi tit får fra vores kunder.

Inden vi hos EK Design påbegynder opsætningen af Facebook annoncer, starter vi altid med at klarlægge kundens mål samt behov, så begge parter er enige om forløbet. Dernæst fastslår vi budgettet sammen, således at vi kan bruge det som et styringsværktøj.

Hvis du selv sidder med annoncering på Facebook for din virksomhed, eller er ved at lære hvordan man annoncerer på Facebook – ja, så skal du kende til budgetter og hvordan disse fastlægges.

Budget på Facebook

Under det enkelte annoncesæt kan du lægge et budget. Du har dog også mulighed for, at gøre det på kampagneniveau, hvis du bruger CBO (Campaign budget optimization)

Sådan laver du Facebook annoncer

Sidste niveau i denne guide er, hvordan du laver din annonce.

 På annonceniveauet skal du vælge det annonceformat du ønsker at anvende og dernæst forbinde annoncen med din Facebook side eller Instagram-konto, som du administrerer. Et godt tip: giv din annonce et intuitivt navn for nemt at kunne finde og analysere dens performance.

Annonceformater:

Du kan bruge forskellige annonceformater på tværs af Facebook-platforme. De tilgængelige formater afhænger af den valgt annonceringsmålsætning. Det er vigtigt at vælge en annonceringsmålsætning, som stemmer overens med dine virksomhedsmål.

  • Karruselformat: en rullesekvens med 2-10 billeder eller videoer
  • Billede: et enkelt billede 
  • Video: En videoannonce
  • Diasshow: En videoannonce i loop bestående af op til 10 billeder og / eller rammer udtaget af en video, som du kan tilføje overgange og musik til
  • Samling: En visuel og tilbøjelig måde at fremme din virksomhed eller produkter på

Tips & tricks:

Jeg håber at denne guide har hjulpet dig på rette spor, eller blot givet dig inspiration og ny viden til hvordan annoncering på Facebook foregår.

Key points:

  • Sørg for at kampagnen er i overensstemmelse med virksomhedens ønskede formål. Det hjælper Facebook med at finde de rette personer og giver dermed bedre resultater.
  • Brainstorm jeres målgruppe/r og tænk over hvem det er som I vil ramme med jeres annoncering på Facebook.
  • Hav lyst og kreativt indhold som er engagerende og appellerende for modtageren. En engagerende annonce kan være med til, at skabe lavere priser pr. resultat for jeres annoncering.

Om Forfatteren

Kevin Singh
Kevin Singh
Kevin Singh er Blueprint Certificeret Facebook specialist og har mere end 4 års erfaring med annoncering på de sociale medier.