Blog

Facebook, Google, Instagram, SEO, Sociale Medier Den digitale kunderejse

""

Den digitale kunderejse

Før din kunde befinder sig på dit websted, har kunden højst sandsynligt været på en den såkaldte digitale kunderejse.

Denne digitale rejse opstår når kunden enten aktivt selv, søger efter et produkt eller en ydelse. Ellers også når kunden eksempelvis bliver eksponeret overfor din virksomheds annonce.  Dernæst kan kunden så trykke sig ind på dit website.

Efterfølgende når kunden har foretaget sin handling, som kan være et køb eller tilmelding af et nyhedsbrev, da vil kunderejsen endnu ikke være slut. Flere kunder benytter muligheden af, at anbefale/vurdere produktet eller ydelsen. Du har derfor muligheden for at skabe en loyal kunde, hvis du får en anbefaling fra denne. Derfor skal man som virksomhed, også have en plan for kunden, når denne har foretaget en konvertering.

Hos EK Design oplevede vi en af vores kunder, som kun fokuserede på at fylde kundernes online indkøbskurv op (hvilket også er en god ide). Dog glemte virksomheden, at udøve after sales service hvor der er mulighed for at følge op på kundetilfredsheden og muligvis også lave et mersalg.

Glad kunde efter køb

Forstå kundens adfærd på websitet

Det kan være en udfordring for din virksomhed, at forstå kundens digitale adfærd. Derfor er det relevant at opsætte mål, kontrollere og evaluere trafikken på virksomhedens websted. Nogle kunder bruger få sekunder på at bestemme sig for, hvilke varer de lægger i indkøbskurven. Andre kunder bruger flere minutter og har flere touchpoints (berøringspunkter), før de lægger varerne i indkøbskurven, for så til sidst at hoppe ud af webstedet, uden at have købt varerne. Derfor er det væsentligt at der sættes tid af, til at forstå og analysere den digitale kunderejse.

Den digitale kunderejse

Digitale kunderejse – Det er vigtigt at have en plan

I skal derfor som virksomhed, have en overordnet plan for den digitale kunderejse på webstedet.

For mange farver eller for meget information, kan forvirre kunden og kunden kan derved gå tabt. Hos EK Design, udarbejder vi et digitalt tilpasset kunde rejse kort, med formål om at dirigere webstedets trafik hen imod en konvertering.

Ved at virksomheden udarbejder kunde rejse kortet, kan du hurtigt få et overblik af, hvor og hvordan man dirigerer sine kunder fra punkt A til Z.

Den digitale kunderejse

Med muligheden for at anvende analyseværktøjer som, Hotjar og Google Analytics er der mulighed for at kontrollere og evaluere på webstedets trafik og touchpoints. På denne måde kan du få indsigt i, hvad kunderne finder interessant på virksomhedens websted. Selvom kunden, ikke nødvendigvis lægger varer i sin digitale indkøbskurv og forlader webstedet, er der stadig mulighed for at følge kundens adfærd.

Målret kunderne mere præcist

Hos EK Design havde vi en kunde som ikke foretog remarketing/retargeting kampagner.

Vi opsatte Facebook Pixel på virksomhedens websted, og har efterfølgende lavet målrettede annoncer for de kunder som har besøgt virksomhedens websted. Dette har også resulteret i at virksomheden har skabt flere loyale kunder.

Om Forfatteren